Bijna ontmoeting met een blogster, en avondlijk bezoek van een kleine vuurtoren

Zààààlig weertje toch, de voorbije dagen? Echt my cup of tea, die zomer. Drie dagen op rij bezochten we ons favoriete strand in Groede. Prachtige natuur, eindeloos wandelgenot. Gisteren meende ik er zelfs Tiny uit Wevelgem te herkennen. Ik heb altijd beloofd dat, als ik toevallig een blogger tegenkom, ik hem/haar zal begroeten. Die dame wàs voor 90% Tiny, zo dacht ik toch. Ze had het postuur, de weelderige haardos,… Maar hoe begroet je zo’n ‘mogelijk iemand’?

Ze wandelde traag en keek constant naar beneden. Op zoek naar mooie schelpjes. Af en toe stak ze iets in een plastieken bakje, en wandelde verder. Ik passeerde haar, en onze ogen ontmoetten elkaar. “Schelpjes aan het verzamelen?” vroeg ik nogal stom. “Neen, ik zoek dolfijnen!” antwoordde ze bot. Wat doe je als een wildvreemde je ongewild aanspreekt? Groot gelijk had ze, maar Tiny was het dus niet… Ik zal de volgende keer toch 99% zeker moeten zijn vooraleer ik nog eens goeiendag zeg… Misschien kunnen jullie naambordjes dragen als je buitenkomt?

Gisterenavond dan stonden we op het punt naar onze bedstede te trekken, toen onze deurbel dingdongde. Zo laat in de avond, dit kon maar één iets betekenen. Er was iets gebeurd met mijn moeder…

Met kloppend hart opende ik de voordeur, en zag daar een kleine dame staan, op blote voeten. Vuurrood haar, brede glimlach. Precies een mini vuurtoren.

“Hoe is het met je mama?” vroeg ze.

Eerlijk gezegd: ik was wat van mijn melk. Wat kwam die onbekende mij op dit onchristelijk uur lastigvallen?

“Je kent me niet meer? Ik ben je nichtje E. Je broers P. en J. kennen me beter, via Facebook, maar jou heb ik al jààren niet meer gezien. Ik ben een dochter van R., zus van je ma.”

Ik keek haar eens goed in de ogen en herkende inderdaad trekken van mijn tante R. Ook de manier waarop ze haar ‘r’ uitsprak, een beetje lastige manier eigenlijk, de Gunter Lamoot-way. Op een onverklaarbare manier is het contact met die kant van de familie door de jaren heen verwaterd. Het moet meer dan veertig jaar geleden zijn dat ik dit nichtje nog eens zag (ze was vijftig kilo zwaarder, toen).

Ze begon verder te praten, maar ik onderbrak en nodigde haar uit naar binnen. Onze huiskamer lag er niet heel netjes bij (om het eufemistisch uit te drukken), maar de kamerverlichting was toch heel zacht – het zou niet eens opvallen (hoopte ik). R. zat in de zetel in een luchtig slaapkleedje. Niet erg, het leek wel een mooi zomerjurkje.

E. nam plaats op de sofa en vertelde honderduit over ‘haar beste vriendin’ die bij ons in de straat woont. Hoe ze al ‘duizend keer’ gedacht had om eens aan te bellen, maar het nooit durfde. De reden waarom ze het nu durfde leek me duidelijk. Ze had een glaasje op, was een beetje tipsy.

In een kwartier tijd had ze bijna haar ganse leven verteld. Aan de zinnen-diarree kwam geen eind. En tussenin viste ze af en toe naar de toestand van mijn moeder. Ze sprak in zo’n lovende woorden over haar, en met zo’n overtuiging alsof ze minstens wekelijks bij haar op bezoek komt. Raar, heel raar, want ik heb mijn moeder nooit over haar horen vertellen.

De klok neigde naar middernacht. Ze stond recht, en we schudden elkaar hartelijk de hand. Op haar blote voeten verdween ze in het zachtgele licht van de straatlantaarns, richting haar vriendin die enkele huizen verder woont.

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

71 reacties op Bijna ontmoeting met een blogster, en avondlijk bezoek van een kleine vuurtoren

  1. bentenge zegt:

    KIjk eens aan, waar hete zomerdagen allemaal niet goed voor zijn !

  2. Matroos Beek zegt:

    Dat krijg je op warme dagen. Ook hier genoten we al twee dagen van spontaan bezoek. Verrassend en leuk. Groeten van een grote vuurtoren.

  3. Eilish zegt:

    Ik kom nu niet meer buiten zonder een roze anjer in mijn knoopsgat. Haast je dus, voor die verwelkt! 🙂

  4. Wat een heerlijk verhaal weer.

  5. chrissebie zegt:

    Gelukkig ben je geen ouwe knorpot die haar aan de deur liet staan onder het mom dat het nu veel te laat was. Sympathiek van je!

  6. Drinken bezorgt mij geen zinnen-diarree. Ik blijf na het consumeren van alcohol nog steeds een gesloten autistische oester dus drink ik al jaren nauwelijks alcohol. Gelukkig zijn er toch die met wat alcohol losser worden. Sommigen worden echte lolbroeken na een paar glazen. Mocht iedereen zo zijn dan zou alcohol misschien niet zo slecht zijn…

  7. zinderen zegt:

    En ik maar op uitstap om mensen te ontmoeten, en bij jou komen ze gewoon aanbellen! 🙂

  8. Morgaine zegt:

    hahahaha dan zit je wel even raar te kijken, en heb je haar nu vertelt hoe het met je moeder is?

    X

  9. Kathleen zegt:

    Dat is weer een echt Pannenkoek-verhaal 🙂

  10. Rebbeltje zegt:

    Veel familieleden weer gezien bij ons afscheid…dan is dat spontaan langskomen van jou toch beter. Dat wij elkaar zouden tegenkomen lijkt me niet waarschijnlijk haha
    Groetjes en fijne zondag

  11. tinyblogt zegt:

    Toen ik vorige week langs de Damse Vaart ging lopen in plaats van in Wevelgem, dacht ik menig keer Thomas P. te zien opduiken, maar helaas, het was een andere knappe man. Ik bedacht mij telkens, wat zou ik nu zeggen als ik hem écht tegenkom? “Hey! Pannenkoek!”, lijkt een beetje belachelijk… Maar het zou misschien in het verkeerde keelgat vallen als het niet mijnheer Pannenkoek zou zijn. Hmm, dilemma. Moet ik dan klaar en duidelijk eerst mezelf voorstellen? “Hey, ’t is Tiny, je weel wel, de die van Wevelgem die zeehondjes zoekt in de Damse Vaart!” Als het dan ook Mijnheer Pannenkoek niet is, loop ik kans dat ze de hulpdiensten bellen: “joggende vrouw raaskalt tegen wildvreemde mensen”.

    Al bij al, bizarre ontmoeting zo ’s avonds laat, ik weet niet of ik zelfs zou opendoen. Gelukkig was het duidelijk dat ze al iets te diep in het glas had gekeken.

  12. djaktief zegt:

    Bij jou gebeurt nog wel eens wat. Mijn leven is daar saai bij.

  13. Menck zegt:

    Vreemd, maar tijdens een wandeling door Brugge spotte ik gisteren deze dame. Benieuwd om welke blogster het hier gaat.

  14. Rob Alberts zegt:

    Jij maakt ook altijd iets bijzonders mee.

    Zonnige groet,

  15. Afgelopen donderdag heb ik naar je uitgekeken.. maar geen pannenkoek te vinden!
    https://hartelijkehothulk.wordpress.com/2017/05/25/thuis/

  16. Rob Alberts zegt:

    Kun je in Gent helemaal geen pannenkoeken krijgen?

    Verbaasde groet,

  17. Marion zegt:

    Mij zul je in ieder geval nergens aantreffen met deze temperaturen. Of je moet verdwalen en hier in de woonkamer geraken, maar die kans is vrij klein.

  18. Marion zegt:

    Ik wilde nog zeggen; geniet er maar lekker van!

  19. De Fruitberg zegt:

    Haha. Ik had je goed zitten met die reactie van die walvissen 😉 Jouw gezicht sprak boekdelen 😉

  20. Flavie zegt:

    Wij gaan ook heel erg graag naar de Groede, 2 weken geleden waren we er nog. En we hebben er nog nooit dolfijnen gespot 😉

  21. Haha! Bijzondere ontmoetingen, een heerlijk verhaal weer. Geniet ervan in gezelschap van Zon!

  22. beaunino zegt:

    Och och, en nu had ze eindelijk moed verzameld. Wat zal ze zich knullig hebben gevoeld de volgende morgen. Zulke soortgelijke stomme acties heb ik ook op mijn geweten hoor.

    lijkt me zo raar als ik zou denken dat ik jou zie. Zou je zoiets kunnen voelen aan uitstraling? Ik vond het eigenlijk wel mooi dat ik jou alleen ken van je woorden en je verhalen. Het lijkt me zo spijtig als ik het naderhand nooit zal weten of jij het was.
    Ik zou denk ik een soortgelijk blog plaatsen als wat jij nu deed.

    • Die nicht hoeft zich helemaal niet knullig te voelen, hoor :). Ik ben blij dat ze eindelijk de stap heeft gezet…

      Wat dat tweede betreft… Ondertussen heb ik al enkele foto’s van je gezien. Mocht ik je ooit tegenkomen in Nederland (niets is onmogelijk) zeg ik zeker goeiendag.
      Iemand enkel kennen van woorden en verhalen heeft inderdaad ook zijn charmes…

  23. Liese zegt:

    Weirdddddd.
    En Tiny herken je toch uit duizend???

Geef een reactie

