Moeders Koekjestrommel

 Op deze foto heb ik toch even moeten sjieken.

Het gaat 100% zeker om een schoolreis, destijds in het Sint Lodewijkscollege. Het groepje kinderen wordt vergezeld door ‘meester’ Bode, een leraar die toen het goede weer maakte in het (zo te zien aan de grootte van de kinderen) eerste en derde leerjaar.

Ik heb me suf gezocht naar een kleine Pannenkoek op deze foto, tot ik uiteindelijk mijn oudste broer herkende. Zoek geen vergelijking met de kindfoto’s die je van mij al zag, want wij broers zijn, correctie, waren fysiek niet echt gelijkend. Het vreemde is dat die gelijkenis er wel komt naargelang die broers ouder en (vooral redelijk wat) dikker worden. Wat mij betreft een nachtmerrie. Ik heb bij heel wat familieleden gezien wat voor ongemakken dit dikker worden met zich meebrengt (kwaaltjes, problemen met gewrichten,…), neen bedankt. Elk zijn idee hierover, natuurlijk.

Ook mij viel deze vakantie ooit te beurt. Die behoorde tot de klassiekers in het college. Er was het bezoek aan de Kemmelberg en de Rode Berg (stel je hierbij niet veel voor) in combinatie met een bezoek aan de vijver van Dikkebus waar we met ons zakgeld konden varen in een bootje, er was het bezoek aan de Leeuw van Waterloo met een wandeling naar boven en dat bezoek aan Nieuwpoort waar we de plaats bezochten waar Leopold I ons land binnenkwam en nadien een bezoekje aan zee. Gewapend met elk een schopje konden wij ons daar uitleven, terwijl de leerkracht in kostuum en das ons in de gaten hield. Vanaf het vierde leerjaar volgde ik de lagere school in Sint Michiels waar ook fantastische (?) schoolreizen voorzien waren naar de Ardennen, de Deltawerken in Nederland (die toen nog in volle uitvoering waren) en nog eentje die zodanig spannend was dat ik het ben vergeten.

We deden dit gewapend met een blikken kan met koude koffie en melk (wat zou de jeugd van vandaag dit lekker vinden 🙂 !), en boterhammen met beleg die voor een heel ‘speciale’ reuk zorgden op de bus die toen nog niet voorzien was van airco als vandaag. Stel je de geur voor van zwetende salami, smeltende kaas, oude omeletten en druipende bifi-worstjes en u kunt zich al één en ander voorstellen.

(ondertussen zijn al deze mensen, voor zover ze nog leven, vierenzestig…)

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

69 reacties op Moeders Koekjestrommel

  1. De Fruitberg zegt:

    Toch altijd leuk, zo’n foto’s uit het verleden. Die schoolreizen, waar is de tijd. Nooit naar de Hoge Venen en de watervallen van Coo op schoolreis geweest?

  2. tinyblogt zegt:

    Toch wel een leuke foto, nostalgisch worden we er van. Schoolreizen, pff. Vooral in de lagere school vond ik er niks aan. Een dag met weinig controle van juffen, dus mogelijkheid genoeg om nog een beetje meer gepest te worden. Niemand die naast je wou zitten in de bus. Je koude omelet die van tussen je boterhammen werd gepikt en tussen de struiken werd gegooid.
    Van al die mooie of interessante bestemmingen herinner ik me eigenlijk zo goed als niks.

    • Het idee alleen al van die pesterijen bezorgt me kippenvel en hartkloppingen. Onder meisjes zou je het zo niet verwachten dat (bijvoorbeeld) het broodbeleg wordt afgenomen en weggegooid. Wees maar gerust dat ze vandaag zouden vechten om naast jou in de bus te mogen zitten! Vele van die pesters zijn vandaag dikke en luie veertigers geworden, terwijl jij nog kunt doorgaan voor een dertiger en bulkt van talenten. Zoete wraak, noem ik dat!

  3. missfolies zegt:

    Die geur op de bus duikt plots weer in mijn neus op!

  4. chrissebie zegt:

    Wij kregen dan Kalichiesop mee. Gemaakt van zo’n zwarte stok, , die dan op zijn beurt gemaakt was van zoethout. En als we dan onze ijzeren pul schudden, schudde dat boelke heerlijk. En ik, ik dronk dat graag. De buurt Dikkebusvijver is me welbekend, ik heb op de hoek waar je moet inslaan om de vijver te bereiken , 14 jaar een restaurant gehad. Mijn kinderen zijn opgegroeid aan de vijver.

  5. djaktief zegt:

    Leuk dat jullie op pad gingen. Ik herinner me geen schoolreisjes dus die zullen er niet geweest zijn. Wel op de middelbare school waar we op kamp etc. gingen.

    Groetjes,

    Dorothé

    • Jammer dat die uitstapjes voor jullie niet werden georganiseerd. Dit was hét moment om de leraar en je medeleerlingen eens op een andere manier te leren kennen.

      • djaktief zegt:

        De eerste 2 jaar basisschool zat ik op internaat (schipperskind) midden in de bossen. Daar wandelden we wel veel en leefden ons uit. De volgende basisschool stond in een achterstandswijk in Nijmegen. Die had geen budget voor dat soort dingen behalve een wandeling naar het park of de rivier in het kader van een tekenles. De ouders van de kinderen hadden geen geld.

  6. Flavie zegt:

    Een hele toffe foto!
    Ik heb er hier ook eentje die zich nogal uitleeft met zijn schopje op het strand. En dan zit je best een paar meterkes verder… zand overal!

  7. beaunino zegt:

    Wat een nostalgisch plaatje weer. Ik had in de zesde klas een meester die iedere dag hetzelfde groene pak droeg. Ik herinner mij dat ik een keer naast S. in de bus zat. Ze had nl. radijsjes mee in een trommeltje. Kennelijk maakte dat nogal indruk op me, of vond ik dat maar raar. Ik zal een jaar of zes, zeven geweest zijn. We reden diezelfde dag langs het huis van Pieter Menten. Rare herinneringen toch:-D
    Fijn pinksterweekend Thomas.

    • Pieter Menten was me niet bekend, tot ik daarnet eens loerde op Wikipedia. Gortig ventje, dit! Bwah.
      Radijsjes, lekker! Hoewel jullie taalgebruik me weer een brede glimlach bezorgt. Radijsjes in een ‘trommeltje’? Heerlijk…

  8. nannonblog zegt:

    Mijn dochter gaat op werkkamp midden op de Veluwe in de natuur dieren verzorgen vuur maken dat soort dingen, de bedoeling is dat ik ook een dagje mee doe, samen met een groep enthousiaste aanpakkers en ik bibberdebibber

  9. Morgaine zegt:

    Dan waren onze schoolreisjes toch leuker denk ik zo, wij gingen meestal naar de Efteling, whahahaha Of eigenlijk altijd 😛

    X

  10. Rebbeltje zegt:

    Het enige schoolreisje dat ik me herrinner was naar een speeltuin…
    Ha en hier dus dezelfde leeftijd als die jongens op de foto grijnzzzz
    Als 61 jarige begint de 2e jeugd toch?
    Prachtfoto en een meester voor de klas betekende altijd een stropdas, gelukkig hadden we ook juffen 😉
    Fijn pinsterweekend zonder gewrichtsklachten 🙂

  11. perdebytjie zegt:

    Jy vertel dit so goed…ek ruik al daardie stinke toebroodjies op die bus.Hierdie is my tydgenote..lol! 😂

  12. Sjieken op een foto: dat lijkt me geen goed idee. Nog een geluk dat je die eerst gescand hebt. Vroeger gebruikte men daar pruimtabak voor maar nu toch vooral kauwgum. Foto’s zijn niet geschikt om op te sjieken. 😛
    Ik ben ook nog op schoolreis naar de Kemmelberg en omgeving. Nooit de watervallen van Coo gezien noch de leeuw van Waterloo. Wel de zoo, het Zwin en een paar musea in Brussel waar ik ooit mijn weg kende met de ogen toe. Schoolreizen in het zesde leerjaar waren niet altijd even aangenaam. De leerlaar had zijn favoriete café’s en de schoolreis eindigde dan ook telkens in één van die plekken. Leuk was anders – toch voor de meeste van ons.

  13. Matroos Beek zegt:

    Dit is toch echt wel een heel mooie foto.

  14. Mooi logje.. Ja een mens verandert fysiek nou eenmaal van kind naar volwassen.
    Heb heel erg leuke herinneringen aan schoolreisjes en als ik de foto’s zie proef ik de sfeer weer.
    Wat betekend sjieken?

  15. Mrs. Brubeck zegt:

    Ik heb een paar maanden geleden even getwijfeld om mee te doen aan je “koekjesreeks”, maar je doet het zo goed dat ik je graag in je glorie laat. Toch zijn veel situaties en foto’s zo gelijkend…grappig!! Voor mij brengt het ook weemoed mee, omdat de meeste oude foto’s met mijn mama te maken hebben (mss ook de reden dat ik niet meedeed).
    Maar ik geniet van jouw schrijfsels, dit verhaal springt eruit! 🙂

  16. Samaja zegt:

    De deltawerken… Ik denk dat werkelijk elke school daar naartoe trekt. De echtgenoot en ik zijn er alleszins allebei naartoe moeten gaan.

  17. joke_dev zegt:

    Hoe jij nog al die leraars kent! Zeker dat je broers niet van de bakker zijn die rond kwam met pannenkoeken? 🙂

  18. Rob Alberts zegt:

    Tegenwoordig zitten de kinderen in de bus rustig met knopjes in hun oren naar een schermpje te turen.

    Vriendelijke groet,

Geef een reactie

