Verleiden, verleed, verleden

Met trage doch regelmatige pas slofte ze door de gang, steunend op haar rollator. Bij elke kamerdeur even pauzerend en binnen loerend of ze eventueel iemand zag zitten.

“Het is een gepensioneerd nonnetje,” zei mijn moeder vorige week nog: “Ze is verward in haar bovenkamer en heeft elke dag wel iets waarnaar ze op zoek is. Gisteren nog zocht ze haar broer…”

Ik rondde mijn bezoek bij moeder af en verliet haar kamer. Om de hoek stond het nonnetje, laat ik haar Prudence noemen, op wacht.

“Dag mijnheer!” zei ze vriendelijk

“Dag mevrouw,” antwoordde ik. De tijd dat een kloosterzuster met ‘eerwaarde huppeldepup’ moest aangesproken worden ligt al een tijdje achter ons.

“Mijnheer… ?”

“Ja, mevrouw…”

“… Amai, mijnheer, jij bent groot, …Γ©n slank!”

Haar ogen glunderden bij deze zin. Ze bekeek me bewonderend aan van top tot teen, inclusief een vleug verliefdheid.
Gisteren nog had ze me ook aangesproken, en vroeg ze naar mijn leeftijd. “58, op weg naar mijn 59” had ik geantwoord. “Maar ik ben ook al 64 hoor!” zei ze toen. ‘De deugniet, de leugenaar’, dacht ik toen. Ze is zeker een eind over de tachtig…

“Een meter tachtig, mijnheer?” ging ze verder.

“Een centimeter kleiner,” zei ik naar waarheid.

“Je ziet wel dat ik goed kan raden, hΓ©?” klonk uit haar mond. Haar ogen boorden zich in de mijne en bleven op modus ‘verliefd’ staan. Ze rechtte haar licht gebochelde rug zo goed als kon. Ik kon een flauwe glimlach niet onderdrukken, en stapte naar de lift.

Thuisgekomen heb ik die avances opgebiecht aan mijn deerne. Ze vermoedt geen concurrentie, gelukkig maar. Integendeel, ze kon er hartelijk mee lachen en concludeerde dat de echte gevoelens van het nonnetje naar buiten moesten komen na een lang en vroom leven. Het zijn ook maar mensen…

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

64 reacties op Verleiden, verleed, verleden

  1. Matroos Beek zegt:

    Ik hoorde al vaker over dergelijke romantische oprispingen bij oude nonnen. Jammer, maar ze zijn te laat…

  2. perdebytjie zegt:

    Ag foeitog,sy het soveel van die lewe gemis en nou kom dit uit!Mooi en deernisvol beskryf,Paul.
    Presies wat ek bedoel met jou humorsin…ingeweef in ’n tragiese verhaal.Ek hoop dit gaan goed met jou moeder.

  3. joke_dev zegt:

    Verliefdheid hoort bij alle leeftijden schijnt het. En als ze wat verward is kan ze beter verliefd zijn dan bedroefd en vermoedelijk heeft ze zin in pannenkoeken πŸ˜€

  4. beaunino zegt:

    We blijven allemaal mensen van vlees en bloed. En zo zal het ook vast bedoeld zijn. Alles om de natuur, om ons zelf in stand te houden. Dat is de ware scheppingskracht volgens mij.
    Wat een heerlijke egoboost moet dat voor je geweest zijn, een heuse maagd;)

  5. Morgaine zegt:

    Leuk verhaal πŸ˜€

    X

  6. chrissebie zegt:

    Ik merk die uitgelatenheid ook bij mijn moeder. Vroeger was ze redelijk negatief ingesteld, van als ze ergens pijn had, dacht ze het ergste. En nu is het la vie en rose, ze is vrolijk , uitgelaten en ja, ze kijkt ook naar de mooie mannen. Zo was het deze week Florian, de verantwoordelijke van familiehulp. Zo ne schone naam en zo ne schone jongen, ze kon er niet van zwijgen. . Ik zucht eens diep, geef haar ne smile van hier tot in Tokio en blij dat dementie zo’n leuke bijwerkingen heeft.

  7. zinderen zegt:

    oooh, zo schattig!!!

  8. Samaja zegt:

    Je hebt er een fan bij πŸ™‚

  9. Menck zegt:

    Als hovenier scheer ik tamelijk wat hagen. Heel af en toe kom ik wel een een kap tegen die erover is gegooid. Onderschat ze niet, die nonnetjes. πŸ˜€

  10. Rob Alberts zegt:

    Nu klagen sommige over het vrome ingepakte van jonge moslima’s.
    Deze non laat zien dat het ook onze cultuur is om vroom en juist gekapt rond te lopen.

    Of het allemaal uiterlijke schijn of een ander innerlijk vertoon is, zullen we nooit goed kunnen inschatten.

    Zonnige groet,

  11. Kathleen zegt:

    Ge zult maar een tachtigjarig nonneke zijn en dan ineens geconfronteerd worden met zo ne schone, rijzige vijftiger…
    Zit ik hier helemaal vertederd te wezen πŸ™‚

  12. Nonnetjes vind je haast niet meer laat staan verliefde nonnen. Een zeldzaamheid dus.
    Tja, de bruid zijn van Jezus is duidelijk ook niet alles. πŸ˜‰

  13. nannonblog zegt:

    Dat is uw tante toch dat nonneke?

  14. Rebbeltje zegt:

    Je maakt haar verblijf daar een stuk zonniger…of zij jou met al de complimensten die ze zich nog herrinnert πŸ˜‰

  15. Hihi, had je zomaar sjans! πŸ˜‰

  16. sandravda zegt:

    Jij hebt dat nonnetje al twee gelukkige dagen bezorgd!

  17. Rimpelingen zegt:

    Ocharme, altijd haar gevoelens moeten verdringen. Ik zie haar al smachtend kijken…

  18. Geweldig, ik heb er bovendien beeld bij. Steeds duidelijker ;)) Geniet van de momentmomenten tijdens bezoekjes aldaar…

  19. Marion zegt:

    Ik krijg hier een glimlach van op mijn gezicht 😊

  20. Oh wat leuk zeg… je was vast haar type! Hier noemen ze de nonnen nog steeds zusters.
    En nonnen willen ze eigenlijk niet genoemd worden, dat klinkt te negatief. Nonactief, nonverbaal etc.
    De dochter van Jan heeft in een klooster gezeten, uitgetreden omdat het toch haar plekje niet bleek en nu weer in een ver stadium om in een ander klooster te gaan. Het klooster waar ze woonde heeft een zorgcentrum opgezet, de zusters waren een tijdje geleden op TV bij Pauw om te vertellen over hun leven en hun opvattingen. De moeder-overste is een zeer humoristisch en open mens. Gewoon leuk om naar te kijken.. Dus mocht je tijd hebben… https://www.npo.nl/pauw/25-05-2017/VARA_101382486/POMS_VARA_9077243
    Het blijft een aparte invulling van iemands leven!

  21. tinyblogt zegt:

    Off topic: ik heb je gesignaleerd op Graspop. Foto volgt! πŸ™‚

  22. Marianne zegt:

    Wat geweldig en humoristisch geschreven. Sjans kent geen leeftijd, een teken dat je graag gezien wordt door het vrouwelijk geslacht. Daar kom je gewoon niet onderuit Paultje, ook nonnetjes hebben ogen en gevoel πŸ˜€

  23. De Fruitberg zegt:

    Verliefd worden op Pannenkoek, hoe hopeloos en radeloos kan je zijn πŸ˜€
    Grappje, heh.

  24. Ahhh, na zoveel complimenten ben je vast wel een meter tachtig geworden van trots, Paul!
    Zo schattig dit!

  25. Flavie zegt:

    Ocharme dat nonneke! Het zijn inderdaad ook maar mensen…

  26. leegschrift zegt:

    De non uiteindelijk dan toch ouderwets de schoenen van het daten aangetrokken. Pas maar op, over een week heeft ze misschien een heel andere bui.

Geef een reactie

