Moeders Koekjestrommel

Toen ik de foto’s digitaliseerde uit mijn moeders koekjestrommel, gaf ik ze een naam naargelang de persoon/personen die er op stonden, de plaats in de geschiedenis,…

Bij deze foto bleef ik lang stilstaan, maar het werd me niet duidelijk wie het kon zijn. Dan kreeg het portretje maar de naam: ‘oeps, scheetje gelaten!’. Waarom? Kijk naar de blik van het kind, en het aan de achterkant opwaaiende rokje.

Het beeld bleef op mijn netvlies gebrand, en mijn hersenen begonnen te graven in het verleden. De foto was er duidelijk één uit de tweede helft van de twintigste eeuw. Naar bijna absolute zekerheid een meisje, of het zou een mini travestiet moeten zijn. Weinig waarschijnlijk dat zo’n verschijnsel voorkomt in de familie Pannenkoek.

Het begon te dagen. Mijn nonkel G. (zaliger) en tante J. hadden drie kinderen. De oudste zoon was hun God (net zoals dit bij mijn ouders het geval was), en dan hadden ze nog een dochter die ongeveer een jaar scheelde. Pas vijftien jaar later, toen nonkel G. en tante J. nog eens hun kunsten toonden, kwam het derde kind ter wereld. Ook een meisje, E. Een schattig kind, eigenlijk, later een zeer mooie zwaan geworden die serieus potten zou breken op een miss-verkiezing.

Met de zoon heb ik nooit veel contact gehad. Hij was nochtans ongeveer mijn leeftijd, maar vond mij (bij de karige bezoekjes die het gezin van mijn nonkel aan ons brachten) wat te min om zich mee te onderhouden. De oudste dochter daarentegen was ‘speciaal’, om het voorzichtig uit te drukken. Net zij vond mij interessant om mee om te gaan. Dit was niet wederzijds.

Om privacyredenen zal ik hier niet verder op in gaan.

Hoe meer ik de foto bekijk, hoe meer ik ervan uitga dat ‘oeps, scheetje gelaten!’ wel degelijk M. is, de nicht waarvoor ik me liever onder de tafel verstopte toen ze op bezoek kwam…

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

40 reacties op Moeders Koekjestrommel

  1. Rob Alberts zegt:

    Tja, winderige personen zijn niet altijd plezierig in het contact.
    Zou daar de uitdrukking vandaan komen: Ik kan haar niet luchten of zien?

    Vriendelijke groet,

  2. De Fruitberg zegt:

    Ik denk dat het kind gewoon schrik had van de fotograaf

  3. tinyblogt zegt:

    Mijn eerste communiekleedje leek hier een beetje op. Die dingen stonden stijf omhoog en waren absoluut geen pretje om aan te hebben.

  4. Morgaine zegt:

    eigenlijk erg, dat jij je wilde verstoppen als ze kwam dan, hahaha Het zal altijd een reden hebben, zelf was ik altijd blij als er visite kwam bij mijn opa en oma en zelf heb ik altijd het idee gehad dat ik door iedereen, door al mijn oud ooms en tantes geliefd was, anders brachten mijn rapporten niet zoveel kwartjes op πŸ˜‰

    Wel zat ik ook met regelmaat onder de tafel, die tafel staat nu hier overigens, met verjaardagen bij mijn opa en oma thuis, omdat ik dat leuk vond… verstopt maar ik hoorde en zag alles πŸ˜‰ Samen met Flora de hond die daar in hoek haar mand had staan, hahaha

    X

  5. Kathleen zegt:

    Misschien was ze wel zo “speciaal” omdat haar oudere broer thuis als een god werd vereerd? Dat zal toch wel krassen achterlaten op een kinderziel…

  6. Rebbeltje zegt:

    Ha de reactie van Matroos Beek…moest ik ook gelijk aan denken bij de foto
    Maar wat een schatkist was die trommel van je ma…
    Fijn weekend

  7. Menck zegt:

    Mij lijkt het eerder op ‘Oeps, in mijn pamper gescheten en het loopt al wat langs mijn billen’. Doch zulks kan aan mijn vunzige geest liggen.

  8. joke_dev zegt:

    Vrees dat het kind gewoon bang was en jij wat teveel verbeelding! πŸ˜†

  9. Ohjee dat klinkt niet als een fijne nicht.

  10. De Pannenkoek bang van vrouwen ;-). Mijn vader had ooit een collega en die had 3 zonen. Dat waren varkens. Toen we een keertje op bezoek waren, stond de oudste zoon voor me en vroeg of hij een boks moest hebben, waarop ik hem spontaan een mep verkocht, sindsdien was hij ook bang voor me en noemde hij me die dikke :-)…..man wat zou ik die nu eens graag tegenkomen πŸ™‚ πŸ™‚

  11. perdebytjie zegt:

    Die kindjie lyk heel verskrik,Paul.

  12. Samaja zegt:

    Misschien was de fotograaf aan het aanpappen met haar mama πŸ˜‰

  13. nannonblog zegt:

    Ze heeft idd een bescheten blik πŸ˜‰

  14. Zij zal geen fotomodel geworden zijn als ik haar gezichtje zie.. ze vond er echt niks aan.
    En dat windje? Mmm ja wie weet zat er echt een dwars. Arm kind!

  15. Flavie zegt:

    Geen idee wat het kind ziet, maar het moet iets verschrikkelijks zijn…

Geef een reactie

