And life goes on…

Twee weken terug is moeder uit ons leven gerukt. Verwacht, maar ook weer niet. Ze was ziek, zeer ziek. Mentaal ging ze ook pijlsnel achteruit. Gesprekken met haar werden moeilijk en lastig. Voor haar, maar ook voor ons. En dan, de dag voordat ze moest verhuizen naar haar nieuwe kortverblijf, dan…

We zijn dus twee weken verder. Je kunt niet zomaar een knop omdraaien en het leven weer zijn gewone gang laten gaan. ‘Rouwproces’ is iets raars, iets moeilijk te vatten als je er zelf niet mee te maken hebt. Zeker niet als je weet dat moeder al jaren op de sukkel was, niet wou geholpen worden, en pas vorig jaar in juni de fatale uppercut kreeg bij de aankondiging van haar pancreas-kanker. Mijn broers en ikzelf hebben het laatste jaar het beste van onszelf gegeven om haar levenseinde zo comfortabel mogelijk te laten verlopen. Dit betekende van mijn kant minstens drie bezoekjes per week, naar het einde toe bijna dagelijks. Nu kan dit niet meer, en dit doet raar. Heel raar.

Is het onrespectvol tegenover mijn moeder dat ik binnen de week van haar overlijden een reisje voor ons beiden heb geboekt voor de zomervakantie? Ik hoop van niet. Een week of vier geleden zaten we nog samen in de tuin van haar kortverblijf in Assebroek. Twee broers van me waren er ook bij. Moeder vroeg waar onze reis naartoe ging. Mijn jongste broer had een reis vastgelegd, een oudere broer en ikzelf zeiden naar waarheid dat we niets hadden geboekt. Ze antwoordde er niet op, keek ons nog eens in de ogen en nam een slok van haar glas frisdrank.

Eind augustus vertrekken we voor twee weken naar Las Palmas. Vliegtickets geboekt via Brussels Airlines, een appartementje van Airbnb. Ik sta van mezelf te kijken dat ik dat laatste deed, want vorig jaar was onze eerste ervaring met Airbnb (Malaga) niet denderend (om het eufemistisch uit te drukken). Eerst legden we voor deze zomerreis een appartementje vast via Booking.com, maar we wilden zeer graag een terrasje om ’s avonds buiten te zitten, en vonden er onze gading niet. Bij het gekozen alternatief hadden we keuze zat.

Het leegtegevoel blijft, maar we moeten verder. Het potlood wordt weer geslepen om te schrijven, we nemen het fototoestel weer ter hand en we gaan op reis…

 

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

76 reacties op And life goes on…

  1. Matroos Beek zegt:

    Het leegtegevoel blijft, maar we moeten verder. Zo is het gewoon. Het gemis zal blijven, maar met de tijd verzachten. Het is goed dat jullie nu gaan reizen. Het brengt afleiding en troost na een intense periode.

  2. djaktief zegt:

    Er bestaat geen recept om met moeilijke dingen om te gaan. Iedereen doet dat op zijn eigen wijze. Wat voor de een deugd doet is een ramp voor een ander. Zelf had ik het bijzonder zwaar op de eerstvolgende begrafenis. Net alsof er toen pas tijd was voor verdriet omdat bij de ‘eigen’ begrafenis ik ook zo bezig was met regelen en de rouw van anderen.

    Groetjes,

    Dorothé

  3. Liese zegt:

    Een reis zal jullie deugd doen. Herbronnen kan je toch nog altijd beter als je even uit je gewone situatie gaat denk ik, maar ok, zoals je schrijft, iedereen gaat er op zijn eigen manier mee om. Ik hoop voor jou dat de pijn minder stekelig wordt en vervaagt in prachtige herinneringen.

  4. Marion zegt:

    Het feit dat je moeder niets zei toen je zei dat je niets geboekt had, zegt denk ik genoeg. Niets niet respectvol aan. Ik denk dat je moeder heel tevreden is en blij dat jullie verder gaan en goed voor jullie zelf zorgen. Dat willen moeders tenslotte, goed voor hun kinderen zorgen en ze zal content zijn dat je dat nu zelf doet.

  5. Alimonia zegt:

    Het is niet omdat je op vakantie gaat dat je uw moeder vergeten bent… Nogmaals héél veel sterkte gewenst de komende tijd.

  6. Dray zegt:

    Niemand krijgt een handleiding met hoe te doen na het overlijden van een dierbare. Doe wat goed voelt. Een vakantietrip lijkt mij persoonlijk een prima keuze. Ik wens je veel sterkte toe, deze verdrietige periode.

  7. JasMien zegt:

    Heel veel sterkte. En probeer van je vakantie te genieten. Als je op je terras daar zit ’s avonds, kijk eens naar de sterren en denk aan je mama.

  8. tinyblogt zegt:

    Het zal jullie beiden meer dan deugd doen. Voel je vooral niet schuldig, want dit is nu eenmaal hoe je geniet, hoe je je ontspant, en hoe je het zal verwerken. Dat is voor elk mens anders en dit voelt goed voor jou.

  9. nannonblog zegt:

    Lijkt me ook raar en moeilijk om het leven weer op te pakken. De gewoontes veranderen er valt iets dierbaars weg. Sterkte en een fijne reis.

  10. nannonblog zegt:

    Was eigenlijk nog niet uitgedacht. Mijn moeder is vandaag 67 geworden best jong en kerngezond en daar ben ik heel dankbaar voor. Maar helemaal dankbaar dat mijn kids zo’n leuke oma hebben en dat zei ook gezond zijn. Laatst op school was een jongen van 16 overleden in zijn slasp. Ik mask nu een ommelet voor mijn oudste hasr luiken zijn nog dicht, je moet er toch niet aan denken dat dat voor eeuwig zou zijn. Count our bleesings Thomas ❤

  11. Rimpelingen zegt:

    Als de laatste ouder wegvalt, verandert er heel veel, ook de verhouding tussen de kinderen. Maar life goes on, zoals je zelf zegt. Doe wat jullie goeddunkt!

  12. Rebbeltje zegt:

    Och waarom niet je neemt je herinneringen toch mee?
    Ook hier proberen we weer door te gaan en de ene dag lukt dat beter dan de andere…een klein wereldwondertje erbij help wel…maar het gemis van een schakel blijft.
    Groetjes en geniet je vakantie

  13. terrebel zegt:

    Gecondoleerd met dit zware verlies. Er is geen handleiding voor rouwen inderdaad. Persoonlijk vind ik troost in afleiding. Ik ben geen dag alleen nadat mijn zoon het ouderlijk huis verliet, mijn vriendin onze relatie beëindigde en een paar weken later mijn moeder overleed. Opeens waren de drie belangrijkste mensen in mijn bestaan niet meer onder handbereik. En ik mis hen als een verslaving. Had rondom hen ook gewoontes opgebouwd. Ik zal nieuwe gewoontes gaan ontwikkelen en de pijn van het verlies zal minder worden. Voor jou ook. Sterkte!

  14. Kathleen zegt:

    Heel veel sterkte en liefs ❤
    Natuurlijk moet je je niet schuldig voelen omdat je een reis hebt geboekt. Je moeder neem je in je hart toch gewoon mee? Liefde is niet plaatsgebonden.

  15. Morgaine zegt:

    Ik wilde net zeggen ik ken er nog eentje, maar Terrebel staat er al, en ik vertelde hem dan ook, die gewoonten, dat het heel raar is, als dat zomaar weg valt ineens, dat het een tijd kan duren om nieuwe gewoonten op te bouwen. Je mist het, en wat die vakantie betreft, hard nodig juist, hoort er ook bij, we verliezen iemand, en de dood, staat ook voor een nieuw begin, voor diegenen die achter blijven. Hard is het, ook ik weet er helaas alles van, en zelfs na vele jaren, 1996, 1997, 2003, 2004 en 2005… echt familie, opa, oma’s, tante… mis ik hen ook nog steeds en komt het zelfs in mij op, ik ga naar…. oh nee.. of ik bel even… oh nee…

    Sterkte, maar ook geniet van die vakantie straks.

    X

  16. joke_dev zegt:

    Pancreaskanker, ik hoop dat ze niet teveel heeft moeten afzien… Je mag je niet schuldig voelen, je hebt veel gedaan voor je moeder. Ik weet wat het missen is, heb ouders, een oom die altijd bij ons gewoond heeft en zes jaar terug mijn broer van 52 moeten afgeven, mijn schoonbroer van begin 30 en mijn beide ex-schoonouders waar ik nog altijd contact mee had, een paar dichte collega’s. Het verliezen laat een leegte, hoe dichter, hoe zwaarder, de leegte blijft, steekt soms de kop op en dan pleng ik één enkele traan en denk, je moet vooruit en het stomme cliché van het leven staat niet stil. Voor jou wel maar niet voor anderen. We zitten in een zotte mallemolen die voor niets meer tijd laat. Geniet van je vakantie met je vrouwtje en van jullie terrasje ’s avonds, moeder zal er ook zijn….

  17. Mrs. Brubeck zegt:

    Een rouwproces is persoonlijk, je kan het nooit voorspellen en je moet erdoor!
    Door op vakantie te gaan en jezelf de nodige rust te gunnen kan je gedachten ordenen!
    Geniet samen…

  18. Samaja zegt:

    Op reis gaan zal deugd doen, al is het maar door de rust op te zoeken en even eruit te zijn.

  19. Menck zegt:

    Door de dood van mijn moeder heb ik beseft dat ik nog intenser wil leven. Mijn rouw is te leven zoals zij dat zou begeren. Ik wens je dan ook een zeer deugddoende vakantie, Thomas.

  20. chrissebie zegt:

    Uw moeder knikt en zegt dat het goed is, daar ben ik zeker van! Geniet, maar, het zal jullie goed doen, En rouwen kan je overal doen of het nu thuis is of op Gran Canaria. Je moet er toch door. Veel sterkte!

  21. Koen zegt:

    Door de omstandigheden zal deze vakantie je zeker lang bijblijven. Niets mis mee. Vier het leven en ik weet zeker dat je moeder dat met me eens zou zijn. (Zelfs al heb ik haar nooit ontmoet. Via jouw liefdevolle stukjes heb je haar ook bij geïntroduceerd. Waarvoor dank.)

  22. bentenge zegt:

    Kijk, ik denk dat ze het best kon hebben toen ze nog leefde. Dan zal dat nu nog altijd zo zijn. Doen zoals je deed kan geen kwaad.

  23. Fem zegt:

    Als doorgaans stille meelezer zou ik zeggen: goed plan. Wat hier eerder als gezegd is: deze reis zegt niets over het rouwproces, het gemis, of wat dan ook. Het lijkt mij juist mooi dat jullie dit samen kunnen doen. Sowieso zal het waarschijnlijk geen ‘gewone’ reis worden en hoop ik dat het jullie goed zal doen. Auf jeden Fall vast een goede reis!

  24. De Fruitberg zegt:

    Ik zie zelf geen enkele reden om op reis te gaan. Geeft je ook de mogelijkheid om alles eens op een rijtje te zetten

  25. Vlinder1960 zegt:

    Ik wens je veel kracht, Thomas en toch al een beetje voorpret voor je vakantie. En je moeder draag je mee in je hart.

  26. Vooral niet schuldig voelen, lofe goes on zoals je zelf al zegt. Het is goed om er even tussenuit te gaan samen. Het zal nu een meer ontspannen vakantie worden als jullie weekje Bulgarije. Geen zorgen om je moedertje.. of ze er niet stiekem tussenuit gaat knijpen als jullie weg zijn. Ze is op haar plekje en heeft rust.
    Rust gun ik jullie ook! Gran Canaria is prachtig. Ga je echt naar Las Palmas, de meest noordelijke stad? Zal niet zo heet zijn als in het zuiden, scheelt minimaal 6-8 graden, dus dat is lekker. Geniet ervan en als je tips wilt (weet niet of je er al eens geweest bent) dan geef je maar een gil. Ik ken het eiland goed, kom er al 25 jaar.

    • Dank je wel voor de warme woorden.

      We kozen inderdaad voor het Noorden, vooral omdat het Zuiden ons zeer toeristisch leek (en vol Duitsers met dikke buiken). Ben wel benieuwd wat we er zullen ontdekken…

  27. beaunino zegt:

    Goed zo. Weet je wat ik zei tegen mijn moeder tijdens haar laatste uren. ‘Ik moet nog even blijven mam, ik ben nog niet klaar hier, ga jij maar vast, ik kom later’. En zo is het ook. We moeten leven Paul, daar is het leven immers voor bedoeld. Het is bijna onrespectvol naar het leven om te gaan zitten treuren. Verdriet en vreugde kunnen heus samen gaan, je zult het zien.

  28. Rob Alberts zegt:

    Ik lees in jouw verhaal dat jou moeder je een mooie reis toewenste.

    Bemoedigende groet,

  29. sandravda zegt:

    Het rouwproces zal tijd nodig hebben, maar het is zeker een troost dat je alles voor haar hebt gedaan. De vakantie zal jullie goed doen en je moeder zou vast willen dat je er samen van geniet

  30. Flavie zegt:

    Waar je ook bent… ze zal er altijd een beetje zijn. Geniet van jullie reis!

  31. annaberg zegt:

    Niets brengt haar terug. Je moet doen of laten wat je denkt dat voor jullie op dit moment goed is. Herinneringen neem je overal met je mee. Veel sterkte.

  32. perdebytjie zegt:

    Ek het nou gou hier kom lees. Om jou moeder so te sien ly is baie moeilik en tap mens emosioneel.Dus hoef julle nie sleg te voel oor ’n vakansie nie.Dis deel van ’n gesondwordproses vir julle ook.Baie sterkte,Paul.

  33. …je verhaal komt binnen ik heb het in veel te weinig meegelezen gemist. Gecondoleerd alsnog, ze reist nu, in nog dichterbij met je mee. Sterkte voor jou en de jouwen…💙

Geef een reactie

