Moeders Koekjestrommel

Als er al eens ‘kermis’ was in Zarren, het dorp waar mijn vader opgroeide, stond er niets meer dan een draaimolen, een friet-oliebollenkraam en een plaat als hierboven, waar je je gezicht kon in een gat steken en je kon laten fotograferen door een worstendraaier.

Door een wat? Door een fotograaf, natuurlijk, maar ik had zin om eens tegendraads te doen vandaag. Wie deze ‘challenge’ al een tijdje volgt kan er zo mijn vader uitpikken. Antwoord graag op een gele briefkaart naar volgend adres:

Thomas Pannenkoek
Kinkhoeststraat 7
8000 Brugge

De kans is niet onbestaande dat de kaart onbesteld terugkeert.

Eéns per jaar mocht ik zelf als kind naar de Meifoor. Zolang wij, vier broers, niet zelfstandig met de fiets naar Brugge konden rijden ging mijn moeder mee. Mijn vader was toen al serieus aan het werk met zijn ijsjesronde. Ik heb de indruk dat de attracties toen relatief een stuk goedkoper waren dan vandaag. Ook later, toen ik mijn eigen kinderen meesleurde naar die foor, kon je met enkele Euro’s nog één en ander doen.

Lang duurde het niet vooraleer we alleen naar de kermis fietsten. Ik moet toen een jaar of negen geweest zijn. Zogezegd onder het toeziend oog van mijn oudere broers, die zich na onze straat en uit het oog van onze moeder geen fik meer van ons, jongere broers, aantrokken. Niet dat ik dit erg vond, die gasten hadden hun eigen verwachtingen van dit ‘feest’.

We kregen elk twintig frank mee, wat voldoende was om twee attracties mee te maken. Een keer op de botsauto’s en even verdwalen in het spiegelpaleis. Of eendjes vissen waarmee we een belachelijke prijs kregen, je kent het wel.

Meestal maakte ik gewoon een wandelingetje door de kermiskramen, en genoot van het zicht hoe andere kinderen genoten van al dat fraais. Ik hield de twintig frank gewoon op zak om in mijn spaarpot te draaien. Wie weet kon ik dit voor iets nuttiger gebruiken… We kregen thuis geen zakgeld, maar toch werd van ons verwacht dat elke verjaardag van ma of pa, elke moeder- of vaderdag, een cadeautje werd gekocht. Dit lukte nipt met wat oma ons af en toe toestak op zondag, maar dan had ik nooit het gevoel iets van geld van mezelf te hebben. Dit ‘foorgeld’ gaf me op dit vlak een gerustgesteld gevoel.

 

 

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

45 reacties op Moeders Koekjestrommel

  1. Matroos Beek zegt:

    Heel leuke foto. Zit je vader op het pispotje?

  2. djaktief zegt:

    Kermis was vroeger wat pretparken nu zijn. Zelf ben ik op dolle maandag van de Nijmeegse kermis geboren. Mijn oom kreeg van mijn moeder en alle vrouwen op de kraamafdeling geld zodat hij naar de bokstent kon. Hij amuseerde de hele afdeling dan met zijn verhalen erover. Ik vond zelf de kermis erg leuk maar ik durfde niet zoveel en kijken dus maar en genieten van een kaneelstok.

    Groetjes,

    Dorothé

  3. De Fruitberg zegt:

    Doemme, ik heb geen gele briefkaarten meer.

  4. Rob Alberts zegt:

    Met mijn zaterdagbaantje moest ik zelf mijn zakgeld maar gaan verdienen.
    In mijn vriendenkring was ik daardoor de rijkste.

    Sparen voor later zit nu nog in mijn bloed.
    Vergetend dat het nu al later is ….
    Genieten van de kleine dingen is nu mijn opdracht.

    De nostalgie van jouw moeders koektrommel helpt daarbij!

    Vrolijke groet,

  5. Morgaine zegt:

    Ik ben anti kermis opgegroeid eigenlijk, maar heel weinig geweest, tot we hier in Almere kwamen, toen pas eigenlijk, na mijn 11de jaar. Dit kwam omdat mijn ouders toen ik nog heel veel kleiner was, ooit in de avond naar een kermis waren geweest en dit eindigde met een giga vechtpartij en ineens was er een mes, en werd er zelfs achter mijn moeder zelfs nota bene, iemand neer gestoken… je snapt, dat zij de kermis daarna niet meer zo veilig vond…. al zeker niet voor mij als zeer klein grut…

    X

  6. zinderen zegt:

    De jongere broer zijn en al zo verstandig: je centjes braaf sparen voor later! 😉 ! Zo schattig!
    Ik heb ongelofelijk veel geld opgedaan op de kermis, vooral knuffelberen proberen te grijpen met zo’n klauw. Een heel stofnest vol aan knuffelberen had ik… En ik dierf ook nog gaan schooien bij mijn grootmoeder voor nog een extra centje om op te doen…

  7. Eilish zegt:

    Volgens mij gingen mijn laatste 2 frank altijd in de ‘grijpers’ om nog een snoep op te vissen.
    Sparen? Zeg! ’t Was maar één keer kermis hé 🙂

  8. joke_dev zegt:

    Tegendraads doen jij? Niets nieuw onder de zon :-). Heb je een bende coureurs op die foto gekleefd en ingescand? Ik zou het adres van commissaris Van In vermelden, komt even goed niet terecht. Weet je wel zeker dat die straat niet bestaat in Brugge? Wie weet is er toch een ijverige postbode die die ergens op nr. 1 besteld. Ja zakgeld, dat had ik ook niet. Alleen spaargeld en dat moest in de spaarpot maar als wij iets nodig hadden mochten we geld uit de portemonnee nemen, nooit problemen mee geweest. Was toen nog een voorbeeldig kind…

  9. Mrs. Brubeck zegt:

    Het zal uiteraard goedkoper geweest zijn, maar de mensen verdienden in verhouding ook niks…
    Binnenkort kunnen met Kleinkind ook terug op de paardemolen, ik kijk er al naar uit!

  10. terrebel zegt:

    Vroeger was niet alles beter. Maar sommige dingen wel.

  11. Rebbeltje zegt:

    Met 8 kleinkinderen is het geen feest om naar de kermis te gaan haha moet je een heel jaar voor sparen 😦
    Zelf heb ik leuke herinneringen aan de kermis met 3 grote broers waar voor mij altijd wat te halen viel…was het niet van hen dan van degene waar ze mee in de kroeg zaten 😉
    Je Vader links boven in het hoekje? Ook hier de briefkaarten op…
    Groetjes

  12. Menck zegt:

    Toen ik een tiener was, kon je voor honderd frank – 2,5 euro – 20 jetons kopen voor de botsauto’s. In vergelijking met nu, zelfs al verdienen we meer, was dat toentertijd een pak voordeliger. Nu betaal je al snel 2,5 à 3 euro voor één jeton. (We zouden nu dus 20 keer meer moeten verdienen dan in de jaren 80, iets wat geheel en al niet klopt.)

    • Dat is zo de eeuwige discussie met jongeren. ‘Vroeger was alles zoveel goedkoper’, terwijl in realiteit mensen vroeger met veel minder tevreden waren. Elk jaar een nieuwe GSM van een paar honderd Euro, waar wij vroeger alle verplaatsingen per fiets deden wil men nu zo vlug mogelijk een auto,…

  13. perdebytjie zegt:

    Ek geniet jou stories uit die verlede.Is jou vader die een op die houtperdjie?
    By ons word kermis gevier met pannekoek,koeksisters en spookasem as hoofbestanddele😀

  14. Naar de kerremus mocht ik ook af en toe. Ik vond het geweldig!
    En ja.. Ook ik kreeg toen geld van opa wat ik niet helemaal opmaakte.
    Wat Rob schreef is herkenbaar. Ik wil maar steeds zorgen dat mijn spaarpotje niet slinkt. Tot ik een tijdje geleden tot inzicht kwam. Waar moet ik nu nog voor sparen of mijn geld voor bewaren. Dus ik heb me toch een uitspatting gedaan.. Lees je later wel op Iris Papilio… 😉😊

  15. Samaja zegt:

    Wat slim bedacht van jou :-). Ben je nog altijd zo spaarzaam?

  16. vivapo zegt:

    Mijn bezoek aan de kermis was in gezelschap van mijn ouders. Wat ik mij nog herinner: het spiegelpaleis, het spookkot, en de ‘Flossche’ proberen te pakken voor een extra rondje op de paardenmolen. Als tiener had ik er geen zin meer in. Het was te luidruchtig.

  17. nannonblog zegt:

    Ja alles heeft een commercieel tintje hedentendagen maar ja ik stam zelf uit 1970 en de kermis in onze stad was al groter dan gemiddeld dus eigenlijk ben ik het wel gewend. Het is wel nog duurder geworden, niet te doen gewoon.

  18. nannonblog zegt:

    Ja ik stam enorm af haha foutje!

  19. beaunino zegt:

    Het heeft je mede gevormd tot wie je nu bent. Hoe cru ook.

Geef een reactie

