Maar in godsnaam toch, Pannenkoek… ???

’t Is goed, ik zal het zelf zeggen. “Maar in godsnaam toch, Pannenkoek, welke foto is dit nu weer?”

Hewel, het is heel simpel. Dit is een foto van een bescheiden uitwerpsel van een dier. Allicht van een hond. Voor de drol ligt een komma, en rechtsboven schijnt de donkere maan.  Waarom ligt de komma voor de drol, en niet erna? Het projectiel is blijkbaar met een harde knal naar beneden gekomen, want het beton is ervan gebarsten. Observatie, ben ik goed in.

Het gebeurt wel vaker dat ik op reis met de camera rond mijn nek loop in pakweg een winkelstraat. Mijn lieve dame kijkt dan gretig naar de etalages, terwijl ikzelf daar absoluut geen interesse in heb. Dan kijk ik rond. Boven me, achter me, naast me, soms dus ook onder me. En dan zie ik bijvoorbeeld zo’n lieflijk drolletje liggen, klaar tot er iemand in trapt. Maar eerst een fotootje nemen, natuurlijk.

Wie neemt nu een foto van een drol? Alvast de genaamde Thomas Jefferson Pancake, ook gekend als Pol Patat. Of als Jeremy Fuddler, omwille van zijn steeds maar groeiende kletskop. Wat is het doel van de foto?

Misschien om ooit te gebruiken op mijn blog. Je kent het wel. Tien seconden staren naar een foto en retteketet. Fantasie laten werken en ‘start!’. Zo gaat het meestal met mijn logjes.

Ik zie het drolletje voor me, en mijn hersenen geven commando aan mijn vingers om iets neer te typen. Er is amper tijd om na te denken. Reden: de turbosnelheid waarmee mijn vingers hun weg zoeken tussen de toetsen. Ik zie de voorbijgangers in de straat vreemd in mijn richting kijken. Welke gestoorde neemt zulke foto’s? Een Belg, zeker? Meer specifiek: een Vlaming. Nog specifieker: een West-Vlaming. Eén uit Brugge, uit de Rechte Bananenstraat nummer 34. Wonende vlak naast de beenhouwer (‘slager’ in Nederland – Vlamingen houwen, Hollanders slaan). Wil de bel gebruiken, want de deur  doet het niet.

Brugge is gekend voor zijn heerlijke pralines. Bruine dingetjes die smelten in de mond. Een drolletje is ook een bruin dingetje, maar smelt het in de mond? Even proberen dan maar, de volgende keer?

Hou op, Pannenkoek. Selecteer, zoals heel vaak, dit lapje tekst en schop het in één keer richting Deletegem. En pieker niet zo over de werkweek die komt. Over het feit dat je, vier vijfden werkende, volgende week toch vijf dagen moet werken en je alleen de job van drie mensen moet doen. Verlof, weet je wel. Mensen nemen vakantie, en jij blijft achter. Deze keer toch, want over vier weken is het aan jou.

Weg dat gepieker. Denk aan de foto van een drolletje,  bijvoorbeeld. Beeld je in dat twintig seconden nadat je dit beeld op de gevoelige plaat legde een man er recht in trapt en hij daarna een klasserestaurant binnenstapt, waar hij quasi direct weer buiten stapt omdat hij vindt dat er een kwalijk geurtje hangt. “Fabienne, ejje hie da ook herookn? Mo stienken in da kot, do ho kik nie hon eten, wei!”. West-Vlaams, I love it.

Flauwe fantasie, ik weet het, maar het verzet de gedachten. Deleten, dus. Of weet je wat? Ik laat dit tekstje gewoon staan.

Of…

Of……

Of………….

Zou de foto toch met een bepaalde bedoeling zijn gemaakt? Met Pannenkoek weet je trouwens maar nooit. Zou hij tijdens de wandeling in de winkelstraat toch een verband hebben gelegd met iets aanverwant, iets gelijkaardig, op een bord dat honderd meter voordien op het voetpad stond?

Wie zal het zeggen…

 

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

56 reacties op Maar in godsnaam toch, Pannenkoek… ???

  1. perdebytjie zegt:

    Ek dink jy was so bly dat jy nie daarin getrap het nie,dis hoekom jy ’n foto geneem het! 😂

  2. nannonblog zegt:

    Ja zulke foto’s zie je weinig, er is er blijkbaar een die dat aandurft a shot out of life maar ook dat hoort bij het leven, laten vliegen of laten vallen

  3. Morgaine zegt:

    Whahahahahaha wat een schijt of shit blog 😛

    Maar ja, zo kan het wel gaan, staren en fantasie op de loop laten! Fijne zondag Paul!

    X

  4. Dan dacht ik van, Flater, welke domme foto’s neem je nu weer en merk ik dat het nog erger kan. Bedankt, mijnheer Pannekoek, want zo is mijn blog toch weer wat gestegen in niveau. Ik hield het niet voor mogelijk.
    (Tussen haakjes: Een Zeeuwse bolus is een zoet koffiebroodje dat oorspronkelijk afkomstig is uit de provincie Zeeland, met wortels in Spanje en Portugal. Bolussen worden gebakken van luxe wit brooddeeg dat tot een streng door donkere of lichtere bruine basterdsuiker wordt uitgerold en daarna wordt opgerold in een soort spiraalvorm. De kleur van het suikermengsel bepaalt grotendeels de uiteindelijke kleur van de bolus. Veel bakkers vormen de bolus naar eigen inzicht; de meesten hebben een eigen recept en bereidingswijze. Met name het suikermengsel om de bolusstrengen in uit te rollen verschilt per streek en bakker. Vaak wordt daar ook kaneel aan toegevoegd, maar niet iedere bakker doet dit. Het draaien van de spiraal gebeurt met een uiteinde van de deegstreng tussen duim en wijsvinger. Bolussen worden vaak bij de koffie genuttigd, waarbij de (vlakkere) onderzijde meestal met wat boter besmeerd wordt.)

  5. ellymay47 zegt:

    Zo dat ik dit in vroege zondagochtend kon lezen super geschreven fijn weekend

  6. en nu het kak machine in beeld brengen, het gaatje waar het uitkomt.
    mijn analyse is – afkomstig van een kleine tot middelgrote hond – met inbreng van vlees dat vochtig is gemaakt met water –
    de hond at dit iets te snel op zodat de kleur van het – door het dier uitgeworpen- nog de kleur had van….

    heerlijke blog, ik heb goed gelachen !

  7. tinyblogt zegt:

    En dan nog wel Zeeuwse bolussen. Die hebben wij hier ook zulle. Ok, misschien niet in Wevelgem, maar Cloet heeft ze zeker, Desoete ook volgens mij, en vroeger Vandeputte en Charletje.

    • Dit waren nog twee fotootjes van onze recente uitstap naar Zeeland. Worden die caloriebommen bij ons ook bolussen genoemd?
      Bakker ‘Charletje’ :)? Nooit van gehoord. Vandeputte wel (als je die in de Scheepsdalelaan bedoelt), en Desoete.

  8. De Fruitberg zegt:

    Dit is wel een beetje een bekakte blog. Getrokken voor de venster van een poepsjieke winkel?

  9. Samaja zegt:

    Misschien moet ik eens vaker naar de grond kijken als ik foto’s neem op reis 😉

  10. Eilish zegt:

    En ik dacht al dat ik de enige was die rare foto’s nam…

  11. bentenge zegt:

    Kunst !
    Echt, was je naam niet pannenkoek geweest ze stonden nu al in de rij om dit stukje kak te kopen.
    Of toch ten minste de fotoversie.
    De kak heeft ook een zalig speciale vorm. Je had verdemme nog verder kunnen gaan. 😉

  12. Mrs. Brubeck zegt:

    Ik eet nooit meer een bolus!

  13. JasMien zegt:

    Hihi grappig hoe jij beschrijft waar je aan denkt bij de foto van dat drolletje. Alsof het beton gebarsten is daardoor!!
    Jij deed me lachen vandaag, waarvoor dank!

  14. Menck zegt:

    Er borrelt zowaar spontaan een nummertje in me op (zeker tot op het einde beluisteren!):

  15. Rebbeltje zegt:

    Geweldig om te lezen…wilde dat ik zo kon schrijven 😉
    En ja fantasie moet je hebben om het zo te verwoorden haha
    En die werkweek kom je vast wel door als je deze in gedachte neemt…
    Groetjes en fijne zondag

  16. joke_dev zegt:

    Die bolusse. Lijken me sterk op dat geval op de foto 😀👍

  17. chrissebie zegt:

    Drollen ken ik, Zeeuwse bolussen daarentegen! Dus hebben we ondanks de drollenblog toch iets bijgeleerd. Zo zie je maar dat zelfs een drol iets kan bijdragen in de maatschappij! Fijne zondag Pannenkoekje.

  18. Marianne zegt:

    Geweldig, wat heb je een simpele drol heerlijk omschreven, hoewel die niet lekker is en je er niet moet intrappen. Heb heerlijk gelachen om je schrijven waarvoor mijn dank.

  19. Uiteraard mag je schrijven op je blog wat je wilt. Ik vind het wel hilarisch zoals jij je gedachten uit.
    En dat plaatje van die Zeeuwse bolussen maakt het allemaal weer goed! Fijne avond!

  20. Matroos Beek zegt:

    De Zeeuwse bolussen voelen zich beledigd… 😉

  21. Sterkte met de werkweek die eraan komt!

  22. sandravda zegt:

    Wat een fantasie… Ik lust heel graag bolussen, maar ik ga dit weekend toch voor een chocoladekoek gaan, denk ik…

  23. Flavie zegt:

    Het is eens iets anders… foto’s van drollen kom je niet zo vaak tegen en het “verhaal” maakt het helemaal af 😉

  24. Rob Alberts zegt:

    De humor in jouw blog is altijd gratis en goed voor meerdere lachsalvo’s.

    Deleten?

    Nee, altijd plaatsen.

    Vrolijke groet,

Geef een reactie

