Moeders Koekjestrommel

Het nest waar mijn vader opgroeide telde twee meisjes. Twee totaal verschillende karakters, twee verschillende looks. De ene wat aan de zure kant. Altijd klagen en zagen, een tikkeltje jaloers, nooit tevreden. De andere een mooi meisje, later prachtige vrouw. Altijd meegaand, ze zag in alles de positieve kanten, was een tante om ‘u’ tegen te zeggen.

Die laatste waakte als een lieve zus over haar broers. Zat iets scheef, dan was zij het die de koe (meestal de stier) bij de horens vatte en onderhandelde om alles weer goed te maken voordat het escaleerde. Ook al was ze jonger dan de rest van het nest.

Op een dag, ze was toen voorin de zeventig, werd ze dood teruggevonden op haar koertje. Ze was nooit ernstig ziek geweest, een autopsie wees uit dat ze aan haar hart was bezweken. Het is een ziekte die de Pannenkoek-familie terroriseert, iets wat mezelf ongerust maakt als mijn tikker weer eens zottigheden doet.

Die zaterdag werd ze ook begraven. Haar resterende broers hadden het zeer moeilijk met haar overlijden. In de gemeente waar ze woonde was het gebruikelijk dat de hele familieboom bij het verlaten van de kerk de aanwezigen begroet. Het gezin, maar ook de nonkels en tantes.

Nonkel G. (die van op de foto bovenaan) ontbrak. Zoals mijn meeste lezers weten ben ik een snelwandelaar. Toen ik bijna als eerste toekwam in de gelegenheid waar de rouwmaaltijd zou worden genomen zag ik nonkel G. zitten. Een frisse pint voor zijn neus, de ogen bloeddoorlopen, met een lege blik voor zich kijkend. Mijn groet beantwoordde hij met een stille grom. Hij miste zijn zus nu al verschrikkelijk, zo was duidelijk.

Toen ik die foto uit mijn moeders koekjestrommel viste, viel het op hoe hard zijn oudste zoon op die leeftijd leek op zijn vader. Hoe verschrikkelijk hard hij erop leek. Twee druppels water. Niet meer, niet minder.

Vorig jaar is G. gestorven. Hartafwijking. Als er nog iets bestaat na dit leven, zal hij zeker als eerste zijn moeder hebben opgezocht, om nadien met zijn zus A. te gaan dollen. Ben ik zeker van.  En zal hij als plaaggeest zijn eeuwige leven verderzetten, want plagen kon hij als de beste. Hij was niet voor niets onze meest geliefde nonkel.

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

25 reacties op Moeders Koekjestrommel

  1. Matroos Beek zegt:

    Een mooie ode aan nonkel G. Een man waar je volgens mij het trekje ‘plagen’ van hebt. Het is en blijft heerlijk om te smullen uit je koekjesdoos!

  2. Morgaine zegt:

    Ik kan mij helemaal voorstellen dat deze Nonkel zijn zus direct miste… Mooi dat deze nonkel en tante nog mee heb gemaakt, om dit mooie verhaal aan ons te kunnen vertellen.

    X

  3. djaktief zegt:

    Fijnzinnige beschreven je familie.

  4. Rob Alberts zegt:

    Een mooi eerbetoon!

    Meelevende groet,

  5. chrissebie zegt:

    Lieve ode aan je nonkel en je tante.

  6. Kathleen zegt:

    Ik kan het niet anders zeggen dan hierboven al is aangegeven: wat een liefdevol eerbetoon aan uw nonkel en tante… Hartverwarmend.

  7. bentenge zegt:

    Fijne nonkels en tantes, een zegen voor het leven.

  8. Is dit nu een ode aan Nonkel G. of aan je tante? Hoe dan ook een mooie ode.
    prettig weekend

  9. nannonblog zegt:

    Op haar koertje??? Is dat Vlaams?

  10. Rebbeltje zegt:

    De verhalen van vroeger krijg ik op feestjes van mijn oudere broers en zussen…ben nu op een leeftijd gekomen dat het me ook echt interresseert 😉

  11. perdebytjie zegt:

    Ek geniet jou beskrywing van jou familielede….jy het beslis jou oom se humorsin!

  12. De Fruitberg zegt:

    De oudste zus van mijn vader (bijna 95 jaar) was eind vorig jaar zo bezorgd om haar jongere broer (mijn vader dus, 90 jaar). Was echt aandoenlijk om te zien, ze was meer met mijn vader bezig dan met zichzelf.
    Mekaar 90 jaar (of in ’t geval van je nonkel 75 jaar) kennen en afscheid moeten nemen is erg hard.

  13. Flavie zegt:

    Een mooi schrijfsel…

Geef een reactie

