Moeders Koekjestrommel

Het is misschien raar om je ‘mevrouw’ te noemen, want ontegensprekelijk ben je familie van me.

Wat me het meest in je opvalt, is de lichte asymmetrie van je ogen. Ik heb dit ook, zelfs op dezelfde manier als bij jou. Mijn drie broers hebben dit niet. Jammer dat het een zwart-wit foto is, het zou interessant om weten zijn of je ook blauwe ogen hebt.

Mag ik je feliciteren met de keuze van het kleedje dat je aantrok voor deze foto. Echt een mooi kledingstuk, dat perfect aansluit bij de mooie vormen van je slanke lichaam. Meer nog, voor zover ik kennis heb van de mode zou dit kleedje vandaag, anno 2017, nog steeds modieus zijn.

Je kijkt wat mysterieus op dit beeld. Niet de blik die voortkomt uit het ‘lach eens naar het vogeltje’-commando, een houding die bij de meeste portretfoto’s werd toegepast. Neen, je doet wel een poging om de mondhoeken even, heel lichtjes, op te tillen, maar daar blijft het bij. Je blik is mysterieus, en doet die van de Mona Lisa in de schaduw verdwijnen. Jij bént de Mona Lisa, maar dan de versie van Sint Michiels of Zarren. Ik gok op Sint Michiels, want uit wat ik tot vandaag heb gezien van foto’s van de dorpsfotograaf van Zarren kan ik niet afleiden dat hij ook zo’n prachtige plaatjes van mensen in zo’n stijlvolle kleren kon  vastleggen.

Misschien verraadt die foto ook je gevoel van ‘zal het hier nog lang duren?’. Dit gevoel is me heel bekend, ondergetekende kan ook niet stilzitten, en zeker niet bij het poseren.

De kans is bijna onbestaande dat je vandaag nog leeft. Anders was ik graag eens, samen met mijn schat, bij jou op bezoek geweest om wat met elkaar te praten. Of omgekeerd natuurlijk, onze deur staat altijd voor je open.

Misschien kun je vanuit de sferen waar je nu vertoeft een reactie achterlaten onder dit logje, waardoor ik meer van je te weten kom?

Uit nieuwsgierigheid heb ik je zwart-wit-foto wat ingekleurd via een online proefprogramma. Zo zie je er al wat frisser uit, hoewel de kleurgenerator schrik had om ook de plaats onder je borst in te kleuren. Waarschijnlijk heeft de fotograaf destijds een ‘truc’ uitgehaald en op die plaats een correctie toegepast. Op niet echt een fantastische manier, want je ziet echt dat er gefoefeld werd. Je ziet ook aan je rechterarm dat er een ‘lijntje’ loopt.

 

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

56 reacties op Moeders Koekjestrommel

  1. Matroos Beek zegt:

    Wat een knappe vrouw. Ook knap de bewerking van de foto in nostalgische tinten.

  2. djaktief zegt:

    Welke familieband is er? Je noemt de ogen van je broers?

  3. djaktief zegt:

    Dan heb ik je verkeerd begrepen. Mysterieus is ze en ik ben nieuwsgierig 😉

  4. chrissebie zegt:

    De voorhistorische foefelaars! Ja, we moeten helemaal niet zo ver terug in de tijd. Met mijn eerste communie werden mijn sproetjes ook vakkundig verwijderd, wat had ik toen een glad velleke zeg!

  5. Morgaine zegt:

    Wauw, wat een mooie vrouw inderdaad en ik begrijp uit jouw verhaal dat je niet exact weet wie het was? Of lees ik nu even niet helemaal goed 😉 Kan hoor, ben net wakker.

    En dat inkleuren, ja ook mooi, en dat kleedje, absoluut, mode komt altijd terug! Leerde ik al jong van mijn moeder 😉

    X

  6. bentenge zegt:

    Verdemme, had je het plaatje niet ingekleurd en er commentaar bij geschreven had ikd e foto niet zo aandachtig bekeken. Nu zit ik me dverdemme nog af te vragen wat jij zag dat ik niet zie.

  7. De Fruitberg zegt:

    Een foto die nog stamt uit de tijd dat je naar de fotograaf moest om een foto te laten nemen. Ik schat jaren 20-30

  8. staartje zegt:

    Ik vind de zwart- witfoto mooier. Het brengt mij terug in de tijd. Ik heb ook dergelijke foto’s van mijn moeder. Kapsel etc is herkenbaar. Leuk log

  9. Op die manier foefelen is toch niet erg? Mooie vrouw, mooie ogen.. ze zijn vast blauw 🙂

  10. Rebbeltje zegt:

    Mijmeren bij oude foto’s prachtig toch?
    Fijn weekend

  11. terrebel zegt:

    Foto’s bewerken is zo oud als fotografie zelf. Wat zou het mooi zijn als je kon praten met deze dame!

  12. tinyblogt zegt:

    Mooi ingekleurd, vind ik. Zwart wit vind ik mooi maar vroeger was er gewoon niks anders. En de werkelijkheid is altijd in kleur. Inderdaad een mooie vrouw!

  13. perdebytjie zegt:

    Dis ’n pragtige vrou!

  14. Liesje zegt:

    Een dorpsfotograaf in Zarren… ik heb er in elk geval nooit over gehoord 😉 Fijne blog alweer!

  15. Samaja zegt:

    A little black dress was toen ook al onmisbaar in de kleerkast van iedere vrouw 🙂

  16. De Mona Lisa van de fotografie, als U het mij vraagt. Dus is dit je achtertante Mona of je achternicht Lisa. De fotograaf was een immigrant uit Italië, nakomeling van Leonardo Da Vinci.

  17. Zo bijzonder, dit beschrijven van veel!

  18. Rob Alberts zegt:

    Vooral mooie vrouwen in de koekjestrommel …..

    Jaloerse groet,

  19. Flavie zegt:

    Knappe vrouw in een mooie jurk… niet te geloven dat er toen al gefoefeld werd met de foto’s.

Geef een reactie

