Groeiend verlangen…

Eergisteren werd bloed van me afgetapt. Drie emmers, om precies te zijn.

Met een wreedaardige blik zat de dokter naast me. Ik zat/lag/hing op een onderzoekstafel, waar vooraf twee meter keukenrol werd over gelegd. ‘Gebruikt’ blijkbaar, wat hier en daar waren er vale plekken op.

“Rustig blijven. Paul,” zei ze, terwijl ze klaar stond met een spuit om ‘u’ tegen te zeggen. Zeker een halve meter lang was die, met een diameter van ongeveer vijftien centimeter. Haar blik stond op op ‘Dracula’. Bloed droop van haar tanden, terwijl ze probeerde een lachje te produceren. Die tanden, of toch de resterende, waren niet om aan te zien. Aan haar armen hing een soort gestold lichaamsvocht, wat ik niet onmiddellijk kon thuiswijzen. Achter in haar hals zag ik, door het vogelperspectief van het moment, zeker vijf kneuzingen, ondertussen grijsblauw geworden.

“Je zult een klein prikje voelen…”

Het leek wel alsof mijn laatste moment was aangebroken. Een hevige pijnscheut schokte door mijn hele lijf terwijl de naald zich in de binnenkant van mijn rechter arm boorde. Het lukte blijkbaar niet meteen. Tussen duim en wijsvinger nam ze de ondertussen bloot liggende ader beet en rekte die zo ver open tot het ijzerwerk van haar spuit kon beginnen tanken.

Ik ben een man, en mocht niet toegeven aan die pijn. Instinctief vloeiden een paar dikke tranen uit mijn ogen, maar ik hield de tanden op elkaar en keek recht in de ogen van de dokter. Of probeerde dit toch, want haar blik was gefixeerd op mijn arm.

Het bloed begon te lopen. Tegelijkertijd leek het wel alsof mijn fut wegvloeide. Drie emmers dus werden gevuld terwijl ze, overmatig spuug producerend, opsomde welke onderzoeken er allemaal op zouden worden gedaan. ‘Ting ting ting’, dacht ik. Ken je het geluid van bij het tanken in het benzinestation? Hoe meer ‘ting’, hoe meer geld van je rekening wordt gehaald.

Het was toch een drietal jaar geleden, bij het vorige medisch onderzoek in mijn bedrijf, dat nog eens bloed werd afgenomen. Na de nare tijding van vorige week dat een familielid chemo krijgt om zijn leukemie aan te pakken, wou ik toch zekerheid wat mij betreft. Ik wil het nog een tijdje uitzingen op deze planeet, weet je wel.

Nog twee weken en Bibi gaat met verlof. Daar is het ‘groeiend verlangen’ in de titel van dit logje om te doen.

(Ondertussen al veel respons gehad op de verkoop van de spulletjes van mijn moeder zaliger. Jammer dat we sommige ‘antieken’ zaken zelf niet kunnen opstellen thuis…)

 

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

42 reacties op Groeiend verlangen…

  1. Morgaine zegt:

    Naalden zijn nooit leuk, en ik zet ze zelf 2x per week, maar dan om in te spuiten. En weer chemo lees ik 😦 Sterkte voor die persoon, heel veel sterkte, en het groeiend verlangen snap ik ook.

    X

  2. djaktief zegt:

    Dacht eerst dat je een nachtmerrie beschreef… ik duim voor goede uitslagen.

    Groetjes,

    DorothΓ©

  3. Rob Alberts zegt:

    Ik wens jou mooie uitslagen van je bloedonderzoek.

    Zelf doneer ik geregeld bij de bloedbank …

    Vriendelijke en meelevende groet,

  4. perdebytjie zegt:

    Ek dog jy beskryf die nuutste Dracula fliek! Ek hou duimvas dat al die bloedtoetse goed is.Ek kon nie help om te lag vir die “ting,ting,ting”…vreemd genoeg hoor ek dit ook by ’n doktersbesoek.Dis seker my tinitis wat dit veroorsaak!πŸ˜‚πŸ˜‚

  5. bentenge zegt:

    Jekkes. Ik hou ook niet van spuiten ! Ook niet in de omgekeerde versie als uitzuigers. Enfin, laat dat verlangen groeien, de verlossing is nabij.

  6. JasMien zegt:

    Veel succes met de uitslag van je onderzoek. Ik duim alvast!
    Nog even volhouden en vakantie, wel verdiend!

  7. chrissebie zegt:

    Wat een horrorverhaal, ik hoopte nog te lezen dat je badend in het zweet wakker werd, maar niets van! Veel succes met de uitslag, no panicare! Veel plezier op vakantie! Hopelijk slaag je erin om alles een beetje los te laten!

  8. Matroos Beek zegt:

    Het beste met de uitslag van je bloed! Verstandig om het regelmatig te laten controleren. Doe ik ook. Hetzelfde verhaal van acute leukemie kwam voor in mijn familie. Ondertussen is het vier jaar geleden en is mijn zus aardig opgeknapt na een intens zware weg… houden zo.

  9. Mrs. Brubeck zegt:

    Grote glimlach hier, wat zijn jullie mannen toch allemaal dutskes, watjes…een spuit en jullie gaan plat, haha.
    Ik kreeg deze week een spuit in mijn schouder, k heb bijna gehuild van de pijn, maar wij vrouwen, wij kunnen dat! πŸ˜‚πŸ˜‚


    https://polldaddy.com/js/rating/rating.js

  10. Dit was een droom denk ik? Bijna een nachtmerrie.. brrrr.. Gelukkig is het tegenwoordig niet meer erg. Hoop dat je goede uitslagen krijgt! Waar je dan ook op getest wordt..
    En Bibi gaat met verlof? Ben jij dat???

  11. beaunino zegt:

    Haha, Held! πŸ˜‰
    Nog even en dan weer vakantie?

  12. Rebbeltje zegt:

    Tja laten onderzoeken kan nooit kwaad…hopelijk goede uitslagen.
    En Bibi…gelukkig las ik ergens wat dat betekend.
    Verheug mezelf ook op de vakantie
    Even helemaal weg πŸ˜‰
    Groetjes en fijne zondag

  13. Marianne zegt:

    Een bloederig horrorachtig verhaal met een goede afloop in een positieve uitslag. Gelukkig bestaat er nog chemo voor eventuele bestrijding, hopelijk mag het aanslaan. Een fijn vooruitzicht naar de vakantie toe die welverdiend is.

  14. Marion zegt:

    Beter voorkomen dan genezen. Ik hoop dat alles in orde is. Ik mag deze week ook weer, maar ik moet tegelijkertijd ochtendurine inleveren. Nou ja, niet exact tegelijkertijd. Dat zou een bijzonder tafereel worden. Maar ik vergeet iedere ochtend in dat potje te piesen. Morgen weer een kans. Vrijdag ga ik met mijn vader naar het ziekenhuis. Schreef er nog niet over op mijn blog, maar er is weer iets gezien op de scan wat er niet hoort. We gaan weer spannende weken beleven dus. Bijna vakantie, Pannenkoek!

  15. Menck zegt:

    Laat me raden: jij bent waarschijnlijk geen vrijwillige bloeddonor? πŸ˜‰
    Geniet van je komende vakantie!

  16. De Fruitberg zegt:

    Niets zo goed als een flinke aderlating zo nu en dan.
    Geniet van je verlof.

  17. joke_dev zegt:

    Ocharme een bloedprikje en de stoere man wordt een baby of nog erger πŸ˜‚

  18. Flavie zegt:

    Na het ‘tanken’ hopen op een goede uitslag… en ondertussen een weekje dichter bij je verlof πŸ™‚

  19. Mannen.. en hun pijntjes… πŸ˜‰

  20. Liese zegt:

    Was verdikke een aderlating

Geef een reactie

