Ik skursie al eens graag…

 

 

Op reis maken we heel vaak lange wandelingen. Een auto huren doen we nooit. Niet omwille van de ‘kostprijs’, maar wel omdat ik niet echt een held ben in het verkeer. Zeker niet als ik zie hoe sommige chauffeurs in zuiderse landen een voet lijken te hebben van twintig kilo zwaar en als cowboys door berg en dal sjeezen.

Die dag maakten we een excursie naar de grootste bonanische tuin van Gran Canaria. de tweede grootste van heel Spanje. Heel wat inheemse, maar ook uitheemse planten- en boomsoorten deden ons kwijlen van genot.

De legende gaat dat de architect ervan, de Zweed Erik Svensson, de opening van ‘zijn’ park nooit heeft meegemaakt. Daags voor de officiële opening ervan stak hij naast het park de straat over, en werd gegrepen door een te snel razende wagen. Hij overleed ter plekke. Wat zei ik je van auto’s huren in den vreemde?

Hoe dan ook, in een klein gezelschap van zes personen volgden we de zeer interessante uitleg van de gids. Weer waren we blij niet met een Tui of soortgelijke op pad te zijn. Het groepje was heel leuk. Een koppel Zwitserse meisjes, een koppeltje Engelsen en wij Vlaamsche oldtimers.

Tijdens dezelfde excursie deden we ook de twee uitgedoofde vulkanen aan en bekeken die vanuit de hoogte.

Je kunt nog zo hard je  best doen dit beeld op foto vast te leggen, maar het effect zoals je er net voor staat zul je nooit bekomen. En hier komen de meisjes in beeld die ik op het eerste fotootje dat ik zondag publiceerde mee had genomen in mijn logje. Zij maakten er een sport van om de gids bepaalde foto’s met hun smartfeun te laten vastleggen. De meisjes waren een verliefd koppeltje, met beiden ‘La Famiglia’ in de nek getatoeëerd. In het botanisch park hadden ze zich al laten fotograferen voor een exotische cactus, de benen sensueel in elkaar verstrengeld.

Toen kwam de foto van hierboven, waar ze op eigen levensgevaar boven de krater gingen hangen. Weer met de voeten in elkaar verstrengeld. Moet je weten dat de steen tegen de valleiwand leunde, en ze bij de minste verkeerde beweging tweehonderd meter naar beneden zouden totteren. De gids volgde trouw hun instructies (en vroeg nadat hij zag dat ze niet in lens wilden kijken: “Ah, you want art pictures?”.

De aanwezige topfotograaf Thomas Pannenkoek vond een meer artistiek standpunt om te fotograferen, waarvan hierboven een exemplaartje. De foto’s zijn genomen in een paar seconden – de poses zijn duidelijk ingestudeerd. Er is over nagedacht!

Zoals ook nog eens die van hierboven. Als ze ooit dit logje te lezen krijgen, geef ik ze graag de originele foto’s cadeau. ik denk in alle brscheidenheid dat de mijne ietsje mooier zijn dan die van de gids. Modelfotografie zou me eigenlijk wel liggen… Misschien na mijn actieve carrière als grafdelver?

We boekten drie georganiseerde excursies, onder andere ééntje waar we Gran Canaria’s zagen zitten in een kooitje. Dit om een antwoord te geven aan de Afrikaan Ben Tenge, waarom het eiland Gran Canaria werd gedoopt. De kanaries zijn daar gemiddeld twee milimeter groter dan in Lapscheure, toen in het gezegende jaar 1932 in de achterkeuken van Irma Schauvliege de tot toen grootste kanarie ter wereld werd opgemeten.

Larie natuurlijk, maar ondergetekende vond het leuk om op zo’n excursie kanaries tegen te komen…

Bezoeken aan stadjes als Teror bijvoorbeeld waren een zegen, zeker nu de sfeer er hing van een katholiek feest dat juist aan de hand was. Jaarlijks komen hier drommen volk naartoe wandelen ter gelegenheid van een jaarlijkse pelgrimstocht.

Godvruchtig zijn ze heel zeker, die Gran Canarianen.

Of de excursie waar een busje ons meetrok tot op het hoogste punt van het eiland. Ook daar prachtige vergezichten waar we tot Tenerife konden kijken. De dalen, de bergen,… alles adembenemend mooi. Genoeg om tien logjes over te schrijven, maar ik zal jullie er niet mee vervelen.

Weet je wat? Morgen neem ik jullie mee naar het strand van Maspalomas!

 

 

 

Over Thomas Pannenkoek

Ik ben wie ik ben, vraag mij niet waarom.
Dit bericht werd geplaatst in filosofie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

40 reacties op Ik skursie al eens graag…

  1. djaktief zegt:

    Mooi allemaal. Ik was deze vakantie in een vulkaan. Heel bijzonder. Niet gevallen maar gewoon erin gewandeld. Hij deed het nog ook maar bescheiden gelukkig.

    Groetjes,

    Dorothé

  2. Samaja zegt:

    Mooi! Ik krijg er spontaan een vakantiegevoel van. Het klopt wat je zegt, de schoonheid van de natuur, de diepte enzo, dat krijg ik ook nooit zo indrukwekkend op foto als het in werkelijkheid is. Misschien moet ik maar meer toevallige voorbijgangers beginnen fotograferen ;-)?

  3. Matroos Beek zegt:

    Mooie foto’s. En neen, ik zou daar ook niet durven rijden… nu is het hier ook niet echt aan te bevelen, maar moet er toch door, het werk roept…

  4. JasMien zegt:

    Die modelfotografie zou je goed afgaan! De foto’s zijn heel mooi!
    Benieuwd naar dat strand morgen 👍

  5. tinyblogt zegt:

    Leuk geskursied! De foto’s zijn niet slecht, al zou ik persoonlijk een klein beetje de kleuren hebben bijgewerkt, iets levendiger maken. Maar da’s een detail en soms ook persoonlijk. ’t Is goed, jong, ge zijt goed bezig. 😀

  6. Rebbeltje zegt:

    Als jullie Vlaamse oldtimers zijn vraag ik me af hoe ze ons noemen 😉
    We zijn op de helft en meer dan wandelen hebben we nog niet gedaan…
    Strand hebben we hier genoeg maar meer dan er wandelen doen wij niet.
    Groetjes en fijne werkdag

  7. Prachtige foto’s en een leuk verhaal erbij! En de excursies zijn altijd leuk!
    Ga maar niet weer zeggen dat ik die plekken herken 😉

  8. Flavie zegt:

    Mooie foto’s… rijden in het buitenland… wij hebben ook al gemerkt dat dit niks voor ons is… te wilde chauffeurs!

  9. chrissebie zegt:

    Ik geniet mee bij het zien van je foto’s! Joepie, volgende keer naar het strand, ik leg mijn bikini klaar!

  10. bentenge zegt:

    Dus de oorspronkelijke eigenaar van het eiland had een paar Gran Canarias ?
    Enfin, meneer Pannenkoek, misschien had Svensson beter een wagen gehuurd in plaats van te voet te gaan ? Dan had hij mogelijks de opening nog meegemaakt.

  11. vivapo zegt:

    Tot morgen, ik kijk er al naar uit!

  12. De Fruitberg zegt:

    Twee jonke vulkanen bekijken enkele uitgebluste vulkanen ?

  13. Vlinder1960 zegt:

    Ik ben ook fan van het bezoeken van botanische tuinen! Zo mooi. En zo fotogeniek.

  14. sandravda zegt:

    Wij huren tegenwoordig ook geen auto meer in het buitenland. Enkele jaren geleden betaalden we ons in Zuid-Frankrijk blauw aan parkeergarages!

Geef een reactie

